lorna

Alla inlägg under november 2011

Av lorna hanell - 28 november 2011 12:32

litet urval av mina tomtar kommer här


  


  


Såhär blev grottan i ugnsluckan i år


  


  


Men visst är dom söta !


  


  


Tomten som sover under granen


   


Idag har jag bakat Julmust limpor


   


Tjipp Tjopp  



Av lorna hanell - 27 november 2011 21:49

på mig!! Det är extremt dåligt med bloggandet just nu. Händer lite saker som suger all energi. Nu kan jag i alla fall med glädje konstatera att det är färdigpyntat. Julstämningen är total och jag kan bara njuta   . Hunderiet har legat lite på is men några träningspass inne har det blivit. Tycker det är skönt att det inte är svinkallt på ett sätt. Elräkningen!!! men annars är jag skapligt trött på LERA !!!  Visst är det mysigare med detta !!



  


Katla har numera en något mörkare nyans på pälsen. Kan bero på att damen gärna lägger sig ner i den värsta skiten. Idag på kursen konstaterade Ingela att vi behöver bygga upp Katlas motivation    Så fort jag stannar upp en stund så lägger hon sig ner. Måste erkänna att det är lättare att träna med Harriet som har en sådan energi. Bonanza kan bara hon vill. ( vissa dagar vill hon väldigt korta stunder   ) Katla ............ ja visst tycker hon det är kul MEN lite seg kan man väl säga.

I kväll har vi varit hos Ingela och Andreas på adventskaffe. Hennes så omtalade "blå salen" är otroligt fin och mysig! Är en så himla skön stämmning i hela det huset. Känner oss så priviligierade att ha dom som vänner,hyresvärd,"fröken" och inte minst Connys glädje att ha en inbördes beundrans klubb med Ingela. Jag och Andreas gör vad vi kan för att hålla ihop men det är bara en microdel av vad C & I pysslar med   . Ett besök hos fam Karlsson innebär att jag får gosa med "Puttan". Hon talar klart och tydligt om att NU kommer min gudemor   Husse och matte är inte lika förtjusta i hennes vovvande, jag bara älskar den hunden   .

Om ni inte visste så ÄLSKAR jag att förbereda, Detta innebär att jag bara har spjällen kvar inför jul. Nu blir det inget gigantiskt julbord men det för oss viktigaste finns med. Förr om åren stod jag och gjorde  sylta,korv,leverpastej,senap,olika bröd , morotslåda,kålrotslåda osv... ja listan kan göras lång. Har dock blivit klokare och insett att det blir för mycket och HUR kul är det att behöva kasta massa mat för att ingen orkar äta upp det. Näe tacka vet jag ett lite reducerat men ack så gott julbord.

Tjipp Tjopp




Av lorna hanell - 19 november 2011 19:35

då va det detdär med att komma ihåg vad som hänt igen   

Tisdags så va jag på lungröntgen. en vecka 10 dagar innan man får svar. Inte kul!

Har i vilket fall kunnat hålla mig till 1 cigg om dagen. Nu är det bara det där lilla extra som ska till för att ta bort även den. 

Onsdag: Bonanza kurs, va ganska nöjd tills damen bestämde sig för att hon "bara" skulle ta en omväg och lukta, stänga av öronen och helt enkelt pyssla med andra saker istället. Då blev det att sitta uppbunden och kolla när matte kastade boll till Skoja och Viska. Sedan va det bara för damen att gå in och så blev det ingen mera träning. Pysslade lite med att plocka bort prydnadssaker för att få upp tomtarna    Om jag får säga det själv så är jag extremt duktig    ja att jag kan hålla mig till Ti-On nästa vecka alltså. 

Torsdag: Va och fixade en födelsedagpresent samt tog en fika hos mamma.

Fredag : Jobb

Lörd: Gick av passet 10 och då åkte jag för att hämta upp C i Hageby. Han hade lånat A bil in. Så begav vi oss till ÖB,Coop,Maxi,Ica Sörping och sedan hem. Kan väl erkänna att vi höll på att glömma A bil i Hageby    Undrar vem vi blivit smittad av ????? När vi kom vid badhuset och jag nästan somnat så säger C :  VISST JA!!!!!!Bilen. Hade ju varit lite smått pinsamt att tala om för A att vi glömt hans bil i Hageby. Så hem och packa ut allt. Nu är frysen knöka full så mina lussebullar får vänta.Har ingen plats att lägga dom nu. Va LITE trött i ögat när vi kom hem kl 14. Ska ALDRIG mera åka och storhandla dirrekt efter ett arbetspass !!

Nu försöker jag med alla krafter att hålla ögonen öppna och snart ska jag glida in i duschen. I morgon kl 930 är det bara att vara påt igen.

Kan bara inte låta bli att pynta här!! Har liksom inte tid senare i veckan när hemmet ska pyntas   

Tjipp Tjopp

 

Av lorna hanell - 14 november 2011 16:00

  Nu är det bra tycker jag!!! Det har varit nog med skit i mitt liv nu ett tag. Denna jäkla lungröntgen som jag fått vänta på tid till. Idag skulle jag ändra tiden då säger tjejen : Men du kan ju komma på drop in eftersom det bara är en lungröntgen !!!  Jag tror jag får ett spel!!!! Orolig som en dåre har jag nu väntat i 14 dagar på att få en tid och så säger dom att man kan gå på Drop In. KUNDE inte läkaren säga det dirrekt?????????????  Men för helv.... då kunde han ha gett mig en remiss dirrekt så hade det varit gjort och jag kanske tilloch med fått svar.

C har varit hos läkaren idag och det va inte heller någon Hit! Han får inte gå längre sträckor utan ska då ha rullstol    INTE kul! Han är bara 49 år ! Jag är så less på allt som har hänt senaste tiden så jag skulle vilja krypa ner i ett hål och slicka mina sår ett tag. Nu fungerar ju inte livet så utan det är bara att bita ihop och gå vidare. Ibland kan det vara problem med att se ljuset i tunneln. Vilken kul blogg det blev idag INTE!!!!!!!!!  Men Men snart får jag börja pynta (tyvärr känns inte änns det så lockande just nu) Jag vet att någon gång så vänder det. Skulle hellst sett att det skulle ske i GÅR!! Någon som har något kul att berätta???Skulle sitta som en smäck

Har varit Harriet kurs idag. Tycker det går bra och mest glad är jag att hon klarar att vara blöt utan att balla ur. Hon skriker inte dirrekt av glädje när jag ber henne sitta eller ligga i blötan MEN hon gör det.

Tobbe började sin praktik idag. Hoppas det kommer att fungera nu. Skönt för honom att få något att göra och lite pengar att röra sig med. Det måste ju vara skönt att ha något att göra också. Bara slappa hela dagarna måste ju vara skit trist. Nu hoppas jag att Sandra också får något att göra snart. Dom måste ju börja förbereda sig på vad som komma ska. Att få barn är inte dirrekt något slappar jobb. Lite sömn,mycket ansvar, går åt mycket pengar och man ska få en familj att fungera. Mycket som ska fixas innan bäbisen kommer. Man insåg nog inte riktigt hur det skulle bli innan man blev mamma. Tycker att det va lite så för mig i alla fall.Mycket man inte tänker på.


Katla tycker det är mysigt att dela soffa med husse.


 


 


 HELA soffan går åt när hon sträcker ut sig i hela sin längd.


Lite mysigt


 



Tjipp Tjopp

Av lorna hanell - 13 november 2011 08:46

Idag blir Harriet 4 år.  Jag va med när hon kom till världen och jag kan tala om att idag för 4 år sedan va ett riktigt skitväder. Snöstorm och blåst.

 


 Husse och Harriet får dela på tårtan idag. Som traditionen bjuder i detta hus så får man sitta med och fika på födelsedagen. Bortskämda??? Näe !! Bara älskade.

Vad vore livet utan dessa pälsbollar   ??


  


 


Obs att kycklingen intogs delad och benfri. MUMMA va det sa Harriet   

     


Tjipp Tjopp

Av lorna hanell - 12 november 2011 19:30

livrädd att Katla ska bryta benen när man är i skogen med dom. Finns inget som hellst lugnt tempo utan det är bara "fullt ös medvetslös". Om det är någon annan hund i vägen så.................Synd om den!! Harriet kom hem med öron som va fulla med kardborrar. Hon fick faktiskt gå i koppel sista biten för hon är som en ilsken iller på Yrsa. Hon blir alldeles för uppjagad och då åkte kopplet på, trots hennes missnöje ! Katla kurs va det också idag. Tycker det går ganska bra. Vet inte om Katlas hjärna kopplade från totalt vid hoppet. Först la hon sig ner när jag sa "Hopp" sedan tittade hon på mig som om jag va ett UFO.

Har fått lite förfågan om hur det går med rökningen. Ja vad ska jag säga........... frågade Conny och han tycker att humöret har blivit NÅGOT bättre. Jag har "fuskat" eller faktiskt inte eftersom jag lovade mig själv att ha det lilla plusset under denhär tiden. Summa sumarum är att jag rökt ca 1 cigg om dagen. Blir ca 4 rök om dagen och då kan ni ju räkna ut hur mycket det blir varje gång. Jag har snus som jag slänger in när jag blir för desperat. Det åker nästan ut lika fort igen för det är inte speciellt gott förutom att man får i sig LITE nicotin. Har fått ny tid för röntgen vilket genast ställde till problem. Den 5e dec !!! DÅ ska vi ha heldags utbildning på jobbet och givetvis blev tiden då. Ska ringa i morgon och hoppas att jag får en tid innan. Är bättre med "dalarna" i mina tankar MEN dom kommer då och då. INTE kul att inte få skiten gjort. Och framför allt vill jag ha ett svar!!!!!!

När det är som jobbigast så går jag upp och plockar lite bland julkartongerna eller gör en dörrkrans. Har gjort en krans och ett hjärta.Nu ska dom bara dekoreras.


Tjipp Tjopp

Av lorna hanell - 9 november 2011 18:34

 som en gnu just nu med att sluta röka. Har kunnat hålla mig till 1 om dagen sedan i Fredags. Stolt över mig själv    MEN inte sjutton är det lätt! Tycker synd om familjen. Jag är olyckligt ovetande när nicotin djävulen slår till. HUR kan man inte märka att man blir sur/arg på ingenting??? Sinnessjukt. Bara att kämpa på! Hoppas verkligen jag får ny tid för röntgen SNART. Jag åker berg och dal bana psykiskt. Kanske inte tänker på det under en halv dag och så PLÖTSLIGT!! PANG!!! Och jag målar faan på väggen dirrekt,tjuter och får nästan panik.


I måndags va det Harriet kurs, jag är kanon nöjd med att hon höll ihop trots att hon va blöt och kall. Ett bra pass tyckte jag.

Tisdag skulle ha varit jobb men det blev ändrade planer.

Onsdag: Bonanza kurs, jag va bara med en timme för sedan skulle vi köra mamma till VC för vaccination. Passade på att gå med B & K i Söderköping. Katla har mycket noga läst både Aftonbladet,Expressen och NT. Alltså luktat sig igenom Söderköping. Vi mötte en skotte som skällde och K tyckte det behövdes ett VoFFFFF för att få honom och tagga ner. Det hjälpte   

Jag tänker mycket på en vän som haft en tuff eller rättare sagt en djävulusisk dag. Hon har låtit sin häst somna in. En stor eloge till dom som ser till djurets bästa och inte sig själva. Tyvärr finns det alldeles för många som är egoister när det gäller sina djur. En stor kram till dig S. Det va nog en glad flatt pojke som fick sällskap idag. Ja jag är ju en sådan prick som är helt övertygad om att det finns mera efter detta liv.

När vi kom hem hade jag tänkt göra mat. MEN till min stora glädje hade Tobbe fixat mat (råstekt potatis, fläskk och stekta kantareller. ) JÄTTE gott! Dessutom hade han städat golven. Pussunge! Ja vissa dagar är man inte så jätte nöjd med att ha en obstinat tonåring i huset men dagar som denna blir man extra varm om modershjärtat   . Efter maten så va det dax för hundarnas mat, Harriet visade sig inte.... ropade , nopp INGEN Harriet. Hittade henne dock i "sin" fotölj. Kan tala om att jag har INTE riggat benen utan det har hon fixat alldeles själv. Fick plocka undan benen för att hon skulle gå ut och äta.Hon är som en liten pirraja när någon av dom andra kommer för nära. Dom flesta går ifrån men inte Katla. Hon går "flummigt" fram och kollar och tycks säga .Vad låter du så dant för????


 


Tjipp Tjopp

 



Av lorna hanell - 6 november 2011 18:05

mycket tankar som far runt. Men igår på jobbet fick jag "rycket". En oemotståndlig känsla att pyssla slog till    . Så sagt och gjort, vi drog ut på stöldturne i Vilbergen    Rulle, min brukare och en stor bärpåse. Så började sökandet. Jag parkade rullen och for runt i spenaten. Min brukare garvade och då hychade jag och sa : TYST !! Du avslöjar ju mig. Då garvade hon ännu mera och konstaterade att jag inte va klok   Lite smått och gott fick jag ihop. Så bar det hemmåt och jag pysslade på . Här är resultatet

  


Vi har skrattat gått och i morse när nästa personal kom så berättade "brukaren" dirrekt va vi gjort. Hon garvade gott även då. Nu har det blivit så att jag tydligen inlett Tiina på brottets bana för hon har visst gjort en likadan "turne " idag.

Hittade lite fler bilder på mobilen   


Min "Bumbibjörn"    



Axel har okuperat husses fotölj IGEN


  


Vi försöker distrahera Nike så hon inte ska gapa   

 


Finaste Puttan   

       



Tjipp Tjopp 

Ovido - Quiz & Flashcards